Många som träffar kunder, eller blivande kunder, är väldigt medvetna om vilka kläder de klär sig i. Många politiker, till exempel har tagit detta till sig för att inför sina väljare och andra politiker signalera trygghet, pålitlighet och förtroende. Tittat på våra partiledare; de kommer mycket sällan i åtsittande kläder som tar bort fokus från det de säger. Vi skulle höja på ögonbrynen som Stefan Löfvén kom klädd i skjorta och jeans en dag på jobbet. Han går som regel i mörkblå kostym, och det är ingen tillfällighet. Även förre statsminister Fredrik Reinfeldt berättade att han endast hade kostymer, och fick gå och handla anda sorts kläder när han avgick som statsminister efter förra valet. Ser man på kvinnliga politiker, blir detta även tydligt. Den kvinna som har haft störst makt i Västvärlden är Angela Merkel. Hon har som regel alltid kommit i kavaj och byxor. Hon har haft en kavaj med hög knäppning och i diskreta färger. Hon har inte burit stora iögonenfallande smycken eller väskor.
En säljare måste andas trygghet och stabilitet
På samma sätt bör någon som gör affärer klä sig. En kund måste fokusera på affären, inte på säljaren. Därför bör man som säljare bära en ganska strikt klädsel. Så även om du kommer från ett ungt företag inom IT. Är du säljare på ett sådant, bör du även då andas förtroende. Däremot behöver du inte bära mörkblå kostym, som Stefan Löfvén. Inom den branschen kan du gott och väl bära kostym i avvikande färger som till exempel grönt, gult eller orange. Eller om du bär en kostym i någon mörk färg, kan du kombinera det med en skjorta i någon annan färg än vitt, som till exempel, gult, rosa eller grönt. Du kanske kombinerar den med en t-shirt, eller en polotröja?
Jurister måste klä sig förtroendeingivande
Detsamma gäller alla som arbetar med juridik. Arbetar du med tunga juridiska frågor är pålitlighet och kompetens viktiga saker att signalera, både gentemot domare och nämndemän och mot dina klienter. Då kan man inte komma klädd i t-shirt och jeans, för då blir du inte tagen på allvar. Och seriositet är mycket viktigt för att andra ska lyssna på dig. Lika viktigt är det om du kommer klädd i jeans och en gammal t-shirt när du ska representera ditt företag, oberoende om du gör det som ägare, delägare eller säljare.
Kvinnor bör också klä sig strikt
Kläderna gör samtidigt dig som säljare. De underlättar din självkänsla och stärker den. Även för kvinnor är detta viktigt. Knytblusen sägs ha blivit skjorta och slips för kvinnor. För dem är kavaj och kjol det samma som kostymen är för män. Helst ska de vara i enhetlig färg, och kan ha någon liten detalj i en annan färg, som ena sjal, eller en skjorta under kavajen. Så när du väljer kostym, varför inte anlita en personlig skräddare? Då får du en kostym som sitter perfekt och är måttanpassad just för dig. Den sitter bekvämt och är bekväm eftersom den sätter sig precis där du vill ha den. Läs mer om skräddarsydda kostymer på: http://www.skräddarsyddkostym.se.
Andra inlägg
- Vikten av kontorsstädning i Uppsala
- Städfirma i Karlstad med brett utbud av tjänster
- Kontorsstädning i Göteborg gör arbetsplatsen effektiv
- Fastighetsjurister i Stockholm och deras betydelse vid rättsliga frågor
- Arbetstillstånd i Stockholm med hjälp av proffs
- Genomför en effektiv kontorsflytt i Göteborg
- Varumärkesstrategens arbete med branding
- Effektfulla fasadskyltar för Stockholms företag
- Mot en säkrare arbetsmiljö med brandskyddsutbildning i Stockholm
- Solpaneler sprider solenergi i Västmanland